"Suspension of disbelief or "willing suspension of disbelief" is an aesthetic theory intended to characterize people's relationships to art. It was coined by the poet and aesthetic philosopher Samuel Taylor Coleridge in 1817. It refers to the willingness of a person to accept as true the premises of a work of fiction, even if they are fantastic or impossible. It also refers to the willingness of the audience to overlook the limitations of a medium, so that these do not interfere with the acceptance of those premises. According to the theory, suspension of disbelief is a quid pro quo: the audience tacitly agrees to provisionally suspend their judgment in exchange for the promise of entertainment."
[Wikipedia.org]
A maioria dos espectadores habituados aos cânones do cinema realista (ou pseudo-realista) ocidental pode ter alguma dificuldade inicial na adaptação do seu paladar cinéfilo ao cinema indiano, recheado de música e coreografias, muitas vezes com actores e argumentos aparentemente pouco credíveis.
Recomenda-se, assim, um total abandono de quaisquer ideias e hábitos narrativos já adquiridos, de forma a desfrutar na íntegra da cinematografia - por vezes moralizante e ingénua - daquela que é a maior nação criadora de filmes no mundo.
segunda-feira, 27 de outubro de 2008
A suspensão da descrença
Escrevi sobre: apresentação, Bollywood, Cinema Indiano, Música Indiana, Portugal
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